Als ondernemer heb je iets te bieden, te koop. Je wilt het verkopen aan mensen, klanten.. waar blijven ze, waarom kopen ze niet?
Het zou natuurlijk geweldig zijn als daar één antwoord op mogelijk was. Dan ga je dat doen, iedereen blij. In de jaren 50 of zestig was dat misschien zo. Tegenwoordig ligt dat heel anders, mensen zijn selectief in het uitgeven en in de huidige tijd misschien wel extra voorzichtig. Vanmorgen in het nieuws, 10% van de Nederlanders heeft moeite om rond te komen. Wat betekent dat voor jou?
Mensen kopen “iets” omdat;
– ze een behoefte hebben, waarin jij voorziet
– ze zeker weten dat jij levert wat ze willen
– ze al een relatie met je hebben opgebouwd
– de prijs zo laag is dat ze er niet over hoeven nadenken (no-brainer)
– ze het nodig hebben
– het naar de buitenwereld positief afstraalt
– een uniek “iets” is, ze willen dat hebben
– hen verder helpt
– het tijdelijk wordt aangeboden, het is nu of nooit
– omdat het hen een positief gevoel of resultaat oplevert
– omdat het een negatieve situatie of gevoel helpt oplossen
De laatste twee punten zijn eigenlijk hetzelfde als het eerste punt.
Je hoort mij vaak spreken over zichtbaarheid. Dat is niet voor niets, omdat dat een essentieel onderdeel is van de marketingpuzzel. Essentieel en toch laten ondernemers het hier liggen. Ik snap dat heel goed, heb het jaren ook gedaan. Het is spannend, voelt onzeker omdat het nieuw terrein is. Ben je dan ook nog een bescheiden mens, geboren in het Noorden en vrouw… oei, nog meer blokkades. Je zal aan die zichtbaarheid moeten werken.
Word zichtbaar
Laat je zien
Werk aan je zichtbaarheid Hoe zichtbaar ben je
Maar
Dat is natuurlijk niet voldoende. Er komt meer bij kijken.
Alleen, als je te weinig zichtbaar bent en durft te zijn.. kom je nooit aan dat MEER toe. Je kan nog zo’n mooie fietstocht uitzoeken, maar als je niet kan fietsen houdt het op… ja toch?
De cursus zichtbaarheid die ik heb gecreëerd heeft al ontzettend veel in zich. Je leert fietsen. Het is praktisch, gaat al enigszins de diepte in en besteedt ook aandacht aan ons brein. Mij heeft het enorm goed geholpen om te begrijpen hoe mijn hoofd werkt. Zodra het gebeurt dat die belemmerende stemmen en overtuigingen opkomen, weet ik waar dit vandaan komt. Het is niet waar wat ze zeggen en ik zet door.
Welke cursus je ook doet, je bent nooit uitgeleerd.
Steeds kan je een stap verder gaan, je verder ontwikkelen. En tijdens die ontwikkeling is het zo fijn om dat niet alleen te doen. Dat is mijn doel met de Positieve Zaak, dat je straks verschillende korte cursussen kan doen. En ook dat je het niet alleen hoeft te doen. Je mag contact met mij opnemen, voor een luisterend oor, positieve peptalk en als de situatie er om vraagt een liefdevolle duw in de goede richting. Honderden kinderen heb ik gecoacht, net als alle volwassenen die in de loop van mijn leven op mijn pad kwamen. Elkaar verder helpen. Mensen laten zien wat mogelijk is, denken in mogelijkheden.. het lijkt eenvoudig maar niet iedereen is daar goed in. Bovendien zitten we soms vast in onze eigen gedachtes, ik net zo goed! Hoe fijn is het om na een gesprek te ontdekken dat er mogelijkheden zijn, die je zelf even niet (meer) zag..
Anyway, jij bent ondernemer.
Als je hebt besloten dat je dat voorlopig wilt blijven én je bent niet goed zichtbaar dan is het een geweldig idee om vandaag nog met mijn cursus te beginnen! De tijd om jezelf te laten zien is NU. Crisis of geen crisis, Covid-19 ten spijt.. ga het aan.
Als je niet gaat investeren in kennis, ga dan investeren in DOEN.
Kijk nog eens goed naar de punten hierboven, waarom mensen kopen. Zorg dat jij op een of meer van de punten antwoord geeft in je berichten, online. En laat mensen een band met je opbouwen, door jezelf letterlijk en figuurlijk te laten zien.
Zet ‘m op! werk aan het verwezenlijken van jouw droom. Maak een succes van je onderneming. Denk positief.