Het is dinsdagmorgen 2 juni, half negen. Ik zit op het stoepje voor mijn huis in de zon met m’n iPad. Buitenzijn brengt me altijd inspiratie. Want ik wil graag weer wat schrijven, in contact blijven. Eerst zit ik na te denken, mijn hoofd nog vol met alle verontrustende beelden die vanuit Amerika komen. Een ander werelddeel. Maar Corona heeft ons wel geleerd hoezeer we met elkaar verbonden zijn. Ook al lijken andere werelddelen ver weg, is dit protest ver weg. Maar als sensitief persoon grijpt het me aan. Vanwege de oneerlijkheid en de brutaliteit van de agenten in kwestie. En ik vraag me af wat ik kan doen, hoe ik kan helpen. 

Het valt op hoe druk het is op straat. Ook fietsen er pubers voorbij, duidelijk op weg naar school. Mijn dochter hoeft niet naar school, vanwege de regel dat de school zich ook moet bemoeien met het vervoer. Ze zit op een school met een aanzuigende werking van leerlingen uit de drie noordelijke provincies. Vervoer van en naar school is zo’n omvangrijke toestand dat ze kiezen voor handhaving van thuisonderwijs. Dat loopt nu goed en de zomervakantie staat bijna voor de deur. 

Wat hebben deze kwesties te maken met de Positieve Zaak?

De Positieve Zaak wil kleine ondernemers aanmoedigen om hun marketing op orde te krijgen. Omdat marketing zorgt voor meer succes. Om het op dat niveau te krijgen, vraagt om persoonlijke groei. Beide, persoonlijke groei en succes met je onderneming, brengt jou veel goeds. Maar straalt ook af op je directe leefomgeving en kleine ondernemers investeren doorgaans graag in collega ondernemers. Jouw persoonlijke succes kan zo een enorme bijdrage leveren. Grootschalige veranderingen kunnen vanuit de samenleving ontstaan. Deze crisis heeft ons bewustzijn vergroot, dat kleine ondernemers onmisbaar zijn voor de samenleving. Ook dat we kritisch moeten kijken hoe we met de aarde, andere mensen en de onbeheersbare groei van inkomensongelijkheid omgaan. Velen deden dit al, anderen zijn nu wakker geschud. 

Wat er in Amerika gebeurt is een gevolg van één gebeurtenis, maar die gebeurtenis was de laatste druppel. Het gaat al eeuwenlang niet goed. De slogan die Amerika moet omschrijven, is al heel lang niet waar! Ik hoop dat er nu verandering kan ontstaan. 

Dat laatste is weer relevant voor jou.
Jij wil ook verandering; meer klanten, meer impact of inkomen. Het kan soms verlammend voelen… er is zoveel dat je kan doen. Waar moet je beginnen? 

Stel voor jezelf vast hoe succes eruit ziet.
> niet alleen omdat je dan een duidelijk doel hebt. Schrijf het ook op! Teken het, fantaseer erover, probeer echt voor je te zien hoe dat eruit ziet. Voel het in je hele lichaam. Waarom? Omdat dit absoluut bijdraagt, de kans dat je dit succes gaat behalen, wordt hierdoor groter. 

Spreek met jezelf af dat je elke dag bouwt aan het realiseren van dit succes.
> lees goede boeken, kijk interessante, aanmoedigende video’s, werk elke dag aan je marketing. Aan de buitenkant (je plaatst relevante info of je oefent met content maken en delen) of aan de binnenkant (werk aan je kennis, motivatie, mindset of energielevel) 

Laat geen enkele gebeurtenis of tegenslag je wijsmaken dat jij het niet kan.
> nooit gaat alles in één keer goed. Hoe meer je probeert, des te meer zaken anders gaan dan gepland. Het zijn NOOIT fouten, leermomenten zijn het! Het bewijs dat je het probeert. Het leven brengt altijd onverwachte gebeurtenissen. Zo werd ik net gebeten door een teek (werkelijk!) nu kan ik bang worden voor de ziekte van Lyme. En al meegaan met die angst, hoe moet het dan met mijn bedrijf. Nee, de teek is verwijderd en ik typ weer verder. Waarom bang zijn?
Angst en tegenslag komen op je pad. Hoe jij daarmee omgaat, vertelt “alles” Is het een excuus om iets niet te hoeven doen? Of motiveert het je? 

Hoe mooi zou het zijn als mensen op deze planeet niet meer hoeven te sterven van de honger. Dat democratieën ook echt goed functioneren, dat er meer gelijkheid is tussen mensen. En dat ieder kind weet, ik kan mijn dromen waarmaken! 

De Positieve zaak gelooft in verbinding, alles is één. Geloof dat jij er toe doet. Dat je je dromen kan waarmaken, dat jij ook succesvol kan zijn. Dat je ondernemer bent geworden is al een succes op zich. Nu doorgaan, jezelf laten zien, ga staan voor wat je waard bent, spreek je uit. Zorg dat mensen, die geloven wat jij gelooft, je vinden. Dat we elkaar steunen op watvoor manier dan ook. 

Ik ben getrouwd, maar mijn bedrijf en zakelijke beslissingen zijn de mijne. Ik bespreek lang niet alles. Pas vorige week vertelde ik mijn man wat ik doe met De Positieve Zaak, wat ik wil bereiken en waar ik wil staan over tien jaar. Hij luisterde, vond het mooi maar had ook twijfels. “Marijke, dat is wel veel. Man, weet je hoe lang zoiets duurt! Gaat je dat wel lukken in DIT leven?” 

Ik lachte.
“We zullen zien”, zei ik, “ik ga nog lang niet dood, heb dus meer dan genoeg tijd. En ik weet niet of het gaat lukken. Ik wil het in ieder geval wel proberen omdat ik geloof dat de wereld dit nodig heeft. Dat er mensen zijn die dit nodig hebben!! Voor hen, voor mezelf en voor jullie wil ik het aan gaan. Voor de Positieve Zaak”